Søg i bloggen

mandag den 21. januar 2013

At vinde et fladt garnnøgle der kan stå...

Er der mon andre end mig, der kan få et garnnøgle til at se ud som ovenstående, når det skal gå lidt hurtigt? Faktisk så burde der være et strikkepoliti, der udsteder bøder for noget, der ser sådan ud. Det ser ikke særlig æstetisk ud og så er det også, noget så lavpraktisk som, umuligt at arbejde med. For nøglet farer jo hen af gulvet og til allersidst, så har garnet ikke godt af, når det bliver strammet for hårdt.

Jeg vil prøve at vise, hvordan man vinder et fladt garnnøgle op i hånden, som kan stå på bordet og hvor man kan tage tråden både udvendig og indvendig fra.
Start med at vikle tråden rundt om  tommel- og lillefinger i et ottetal en 10 - 15 gange. Læg mærke til garnenden, som jeg har ladet hænge.
Løft garnet af lillefingeren og saml det på tommelfingeren. Garnenden skal stadig hænge frit.
Begynd at vikle garnet MEGET løst i skrå retning mens venstre pegefinger langsomt for hver omgang skubber nøglet en smule bagud, så tråden lægger sig fint og jævnt.

Fortsæt med at vikle til garnnøglet er blevet så stort, at det kan stå selv. Sørg for, at du ikke vikler op over nøglets top, men vikler således, at nøglet bliver fladt.
Færdigt garnnøgle...   :-)


Det er ikke særlig svært, og så bliver man glad af at se på sådan nogle smukke nøgler. Særlig lang tid tager det heller ikke. Så nu er der ingen undskyldning for ikke at lave sådan et...

1 kommentar:

  1. Det ser godt ud - gad vide om min mand kan lære det for det er altid ham de vinder garn op for mig.

    SvarSlet